ICOANA POCAINTEI ADEVARATE
miercuri, 27 octombrie 2010
Putin credinciosule,pentru ce te-ai indoit?...
Exista unii oameni care, citind despre minunile pe care le savarsesc sfintii, raman cu un gust amar. Cred ca acele minuni au avut loc, dar li s-au intamplat unor fapturi din alt aluat: din aluatul credintei. "Da, sunt frumoase relatarile, ... ce pacat insa ca noi nu ne putem invrednici sa avem parte de ajutorul lui Dumnezeu sau al sfintilor... Credinta noastra este prea slaba."
Nu incerc sa spun ca minunile pot fi traite de cei fara credinta. Ci vreau sa spun ca cei care au atata credinta incat sa nu se indoiasca de faptul ca minunile despre care au citit intr-o carte au avut loc cu adevarat pot fi ei insisi partasi ai unor semne ale milei dumnezeiesti. Desi ei se indoiesc de aceasta...
Treapta pe care se afla nu este deloc lipsita de importanta in urcusul duhovnicesc. Putinatatea credintei trebuie constientizata ca o neputinta, dar nu trebuie privita ca o boala fara leac. Unii raman o vreme pe aceasta treapta, dupa care se scufunda. Altii se roaga cu disperare ca Dumnezeu sa le inmulteasca farama de credinta pe care o au. Si raspunsul la aceasta cerere nu intarzie mult.
Scriu aceste randuri pentru cei care suspina dupa clipa in care vor avea mai multa credinta.
Am cunoscut ajutorul Sfantului Nectarie de mai multe ori. Cel mai tare l-am simtit cand sotia mea a nascut foarte repede primul copil, dupa ce multa vreme ii cerusem sfantului sa o ajute asa cum le ajuta pe femeile insarcinate care se roaga la sfintele sale moaste din insula Eghina. Am scris o marturie despre ajutorul sau, marturie inclusa in volumul Noi minuni ale Sfantului Nectarie.
Acum voi scrie despre modul in care vrajmasul perverteste evlavia fata de un sfant.
Cand trebuia sa mi se nasca al doilea copil, Nectaria, eram convins ca sfantul o va ajuta pe sotie sa nasca la fel de usor. Consideram ca, din moment ce prin botez fata intra in randul protejatilor sai, era un fel de datorie a sfantului sa ne ajute. Si totusi, nasterea Nectariei a fost dificila. Nu a fost chemat doctorul la timp, si sotia mea a trebuit sa nasca cu un rezident care se rastea la ea, sa astepte venirea medicului ei. Dar, cu toata opozitia lui, ea a nascut chiar inainte de sosirea acestuia. Pentru mine, intamplarea a fost socanta, caci auzeam totul si nu puteam sa o ajut. Am simtit in suflet o revolta de nedescris fata de atitudinea rezidentului; dar pentru sotia mea acele momente au fost si mai tensionate.
Ceea ce voi scrie mai jos se va abate de la relatarile standard despre cinstirea sfintilor. De obicei, oamenii dau marturie despre faptul ca, dupa rugaciuni fierbinti, au primit ajutorul cerut (bineinteles, daca cele cerute erau de folos pentru mantuire).
Eu dau marturie acum nu despre credinta mea, ci despre putinatatea credintei mele. In loc sa imi cercetez constiinta si sa Il rog pe Dumnezeu sa imi ierte pacatele, dupa evenimentul relatat mai sus m-am suparat pe Sfantul Nectarie ca nu a avut mai multa grija de sotia mea. Aveam momente in care iubirea pe care o nutream fata de sfant biruia supararea, dar totusi in inima mea se simtea un anumit ghimpe. Dupa o vreme, supararea a trecut, dar ghimpele a ramas; chiar daca se uscase. Si a ramas mai mult de un an de zile.
Sotia mea era insarcinata cu al treilea copil. Memorii, amintiri, ... vechi de numai cateva zile.
I-a fost foarte greu cu aceasta sarcina. Pe cat de usor i-a fost cu primii doi copii, pe atat de greu i-a fost acum. In ultima luna de sarcina, in doua nopti a avut dureri atat de mari incat ar fi vrut sa cheme Salvarea. Desi initial nu ne-am fi dorit sa faca cezariana, si nici sa i se provoace nasterea, totusi sotia mea incepuse sa se gandeasca serios la aceste solutii.
Eu eram foarte mahnit, dar stiam ca daca suferintele ei nu ar fi fost foarte mari, nu s-ar fi gandit la cezariana. De fapt, cele mai multe femei care apeleaza la aceasta solutie pentru a naste nu fac altceva decat sa lepede crucea de frica durerii. Dumnezeu a lasat ca femeia sa nasca in dureri, pentru ca durerea curateste sufletul. Daca femeia fuge de cruce, fuge si de cununa. Si fuge de Cel care daruieste cununa, de Dumnezeu.
Pe data de 4 ianuarie 2004 am primit o relatare a unei maici care a citit cartea Noi minuni ale Sfantului Nectarie. A ramas impresionata de ajutorul dat de sfant femeilor insarcinate. Cand a ajuns la acatist, a inceput sa se roage cu caldura Sfantului Nectarie sa o ajute pe sora ei, care era preoteasa, sa nasca repede. Nu se gandea ca, exact in momentul in care incepuse sa citeasca acatistul, surorii ei i se declansase nasterea. Dar, dupa ce vreme de aproape o ora a citit acatistul, a primit un telefon. Preoteasa tocmai nascuse.
Nu am citit pe loc marturia maicii. Eram foarte obosit si foarte framantat din pricina suferintei sotiei mele. Dar seara, inainte de a ma culca, am gasit timp sa citesc randurile primite. In perioada in care sotia mea avusese dureri mari am mai citit multe minuni facute de sfinti, si unele facute chiar de Sfantul Nectarie. Dar in acea seara am simtit cu putere sa sfantul ne va ajuta. Dupa ce ne-am facut rugaciunile de seara, si ea s-a dus sa se culce (ea dormea cu baiatul, eu cu fetita care, fiind mica, se scoala des noaptea, si sotia nu mai putea sa o ia in brate si sa o plimbe), am aprins lumanarea si am inceput acatistul. Ma rugam Sfantului Nectarie sa imi ajute sotia sa nasca normal, fara cezariana. Stiam ca o poate ajuta. Si, tarziu in noapte, cand am terminat rugaciunea, am simtit ca ajutorul va veni.
Dimineata, sotia mea mi-a spus ca dormise fara probleme, ca durerile au lasat-o. Cand i-am spus ca facusem acatistul, si-a dat seama ca ajutorul ii venise de la Sfantul Nectarie. S-a dus la moastele Sfantului, la Radu Voda, si s-a rugat. S-a dus sa faca pace cu sfantul.
Avem noi dreptul sa ne suparam pe sfinti? Nu, nu avem. Dar si eu ma suparasem ca sfantul nu o ajutase la a doua nastere. Si in loc sa ma gandesc ca sfantul nu avea nici o vina, ma suparasem pe el. Ar fi trebuit sa ma supar pe mine ca nu m-am rugat mai mult pentru ca nasterea Nectariei sa decurga cu bine...
Am luat binecuvantare de la parintele meu si am facut zilnic acatistul Sfantului Nectarie: "E cel mai bun canon pe care il poti face ca sa o ajuti...". Cand nu aveam timp sa il fac ziua, il faceam dupa rugaciunile de seara. Iar cand eram frant de oboseala si nu aveam putere sa il fac seara in liniste, ma sculam noaptea sa fac acatistul. Cand eram obosit, evitam sa il fac la repezeala ca sa nu ii pierd dulceata. De obicei imi lua aproape o ora, pentru ca reluam fiecare condac sau fiecare icos pe care il ziceam fara luare aminte.
Pe data de 14 ianuarie am ajuns sa ma rog la moastele Sfantului Stelian, ocrotitorul copiilor, si ale Sfantului Mare Mucenic Mina, care ne-a ajutat de multe ori. Noaptea urmatoare, la ora 5, m-a sculat Claudia: "Cred ca o sa nasc. Sa mergem la maternitate". Incepuse sa aiba contractii, dar nu puternice. Am zis o parte din acatist, dupa care am plecat la spital. Pe la ora 7 a venit si doctorul ei, pe care il rugasem sa ma lase sa asist la nastere. Vroiam sa fiu alaturi de ea, sa o incurajez. El mi-a spus: "Daca o sa nasca pana la ora 8, o sa te chem. Dar dupa 8 se aglomereaza".
Pe holul spitalului, fiind singur, am continuat sa citesc Acatistul Sfantului Nectarie, acatist pe care il incepusem acasa. Cand trecea vreo asistenta, il spuneam in gand, dar in rest il citeam in soapta. O liniste deosebita imi patrundea in suflet. Simteam ca totul va trece cu bine. M-am rugat aproape o ora. Acatistul a durat mult pentru ca reluam fiecare vers sau icos care trezea in inima mea un ecou deosebit. (Asa recomanda Sfantul Teofan Zavoratul sa se citeasca orice rugaciune, pentru ca mintea sa ia aminte mai usor la cele citite, si sa nu se ajunga la rutina, la rostire mecanica, ci duhul rugaciunii sa molipseasca sufletul.) Cand am ajuns cu cititul la rugaciunea de la sfarsit, mi-a venit in minte sa spun rugaciunea mai repede, "ca o sa nasca". Am spus rugaciunea, dupa care am zambit: "Cum sa nasca acum? Nu, mai am timp sa mai citesc inca o data acatistul..." M-am ridicat sa fac cativa pasi ca sa mi se dezmorteasca picioarele. Dupa nici doua minute, am auzit tipetele bebelusului nostru.
Nu imi venea sa cred. Nu ma asteptam ca sotia mea sa nasca asa cum nascuse preoteasa despre care citisem cu cateva zile in urma.
A iesit asistenta:
- Sa va traiasca. A fost o nastere vijelioasa.
Doctorul si-a cerut scuze:
- Nu aveam timp sa va chem de pe hol. Nu ma asteptam sa nasca atat de usor. Nu aveam langa mine decat o asistenta, si nu o puteam trimite sa va cheme, ca as fi ramas singur.
Intr-adevar, sotia mea mi-a spus ca a avut doar doua contractii dureroase. Adica durerile nasterii nu au tinut nici macar cinci minute.
Eram mut de bucurie si de uimire. Am iesit din cladirea spitalului si am intrat in capela maternitatii. Eram atat de bucuros... I-am multumit lui Dumnezeu, i-am multumit Maicii Domnului, cu inima plina de emotie. Abia asteptam sa ajung din nou la moastele Sfantului Nectarie, ca sa ii multumesc si lui pentru ajutor.
Fetita mea, Iustina, e frumoasa si sanatoasa. (Ii punem numele dupa Sfanta Mucenita Iustina, care l-a ajutat pe Sfantul Ciprian sa renunte la vrajitorie si sa primeasca dreapta credinta in Hristos, Fiul lui Dumnezeu.) Cand o tin in brate, imi aduc aminte de ajutorul pe care l-am primit de la Sfantul Nectarie.
Acum imi pare rau ca nu am avut mai multa incredere in ajutorul sau. Imi pare rau ca m-am indoit ca ne va ajuta si de data aceasta. Cu ce m-am ales din indoiala mea? Cu framantari nenumarate, care mi-au macinat sufletul. Sunt convins ca daca nu ne-am fi dat seama ca gresim fata de Sfantul Nectarie, fiind suparati pe el in loc sa fim suparati pe lipsa credintei noastre, sotia mea ar fi nascut mult mai greu. Cine ar fi crezut ca, la doua ore dupa nastere, sotia mea, care s-a simtit rau vreme de noua luni, se va plimba cu duhovnicul nostru pe holul maternitatii? Nimeni.
I-am spus parintelui nostru: "Parinte, cand am scris despre Manastirea Radu Voda ca este Eghina romaneasca, am scris in urma unei concluzii logice: intrucat au loc multe vindecari la racla Sfantului Nectarie, inseamna ca si aici se revarsa o parte din binecuvantarile de la Eghina. Dar acum simt asta. Nu mai este doar o constatare rationala, ci este un adevar pe care il simt cu toata inima."
(Trebuie sa amintesc aici ca unele persoane considera ca am exagerat numind intr-un articol manastirea Radu Voda Eghina romaneasca. Dar nu este asa? Oare difera chiar atat de mult ajutorul pe care l-a primit sotia mea, sau alte mame care au nascut usor dupa ce s-au rugat aici, de ajutorul pe care l-au primit mamele care au fost in pelerinaj in Eghina greceasca? Nu cred asa ceva.)
Ajutorul Sfantului Nectarie a covarsit asteptarile noastre. Si de aceea nu putem tine sub tacere sprijinul sau.
Toti cei care citesc sau afla despre minunile unor sfinti precum Nectarie din Eghina, Ioan Maximovici, Rafail, Nicolae si Irina din Mitilene sau Ioan Rusul, sa stie ca cele citite nu sunt povesti. Sa stie ca si ei se pot invrednici sa primeasca ajutor minunat. Sa stie ca daca cer ceva ce le lipseste, si care i-ar ajuta sa mearga pe calea mantuirii, sfintii le vor veni in ajutor.
Si un ultim gand pentru cei care se afla in trecere prin Bucuresti: daca aveti doua ore libere, puteti transforma acest timp intr-un pelerinaj foarte frumos si foarte folositor. Chiar daca nu aveti timp sa ajungeti la Manastirea Cernica, puteti ajunge la mai multe biserici in care se afla sfinte moaste. La mai putin de 10 minute de Piata Unirii, chiar langa centrul capitalei, puteti ajunge in mai multe locuri binecuvantate: in primul rand la moastele Sfantului Dimitrie Basarabov, pe Dealul Patriarhiei, si la vechea si impresionanta manastire Radu Voda, unde se afla moaste din Sfantul Nectarie, marele facator de minuni. Apoi la Biserica Sfantul Mina, unde se afla particele din moastele acestui mare mucenic, grabnic ajutator celor aflati in necaz. Langa Sfantul Mina se afla Biserica Sfantul Stelian, unde intr-o racla frumoasa se afla o particica din moastele acestui sfant, cunoscut drept ocrotitor al copiilor.
De acolo se poate ajunge destul de repede la Biserica Sfantul Gheorghe, unde se afla mana dreapta a Sfantului Nicolae, facatorul de minuni din Mira Lichiei. Si in mai putin de cinci minute se ajunge la Biserica Zlatari, unde se afla mana dreapta a Sfantului Ciprian, cel care a primit moarte muceniceasca dupa ce, lepadandu-se de vrajitorie, a devenit un slujitor al Bisericii.
Da, puteti transforma o banala trecere prin Bucuresti intr-un pelerinaj care va va ramane adanc intiparit in inimi. Intr-un pelerinaj care va poate schimba vietile. In bine...
Am scris articolul despre ajutorul primit de la Sfantul Nectarie ca o multumire pentru ajutorul primit. Credeam ca volumul despre boala este gata. Revazand randurile de mai sus, pe care le-am scris pentru o culegere care va contine alte minuni savarsite de Sfantul Nectarie in Romania5, m-am hotarat sa le includ si aici. Daca in introducerea cartii relatam peripetiile prin care a trecut sotia mea la a doua nastere, am considerat potrivit sa le redau aici si pe cele de la a treia nastere. Pentru ca, prin antiteza, iese in evidenta foarte bine diferenta dintre omul care asteapta sa ii pice ajutor din cer, ca si cum Dumnezeu ar fi obligat sa il ajute, si omul care se roaga pentru a primi ajutor de sus. Importanta este comparatia in sine, iar faptul ca cele descrise fac parte din povestea familiei mele este nesemnificativ.
Despre multimea minunilor facute de Sfantul Nectarie ar mai fi multe de spus. Parintele Teoclit Dionisiatul, un cuvios athonit din vremurile noastre, se intreba:
"Ce s-a intamplat cu atatia sfinti tamaduitori ai Bisericii? De ce nu se mai aud si de ce sunt oarecum umbriti de catre Sfantul Nectarie? Se pare ca cei mai mari sfinti tamaduitori, cum sunt Sfantul Nicolae si Sfintii doctori fara de Arginti, au intrat in penumbra. In realitate insa, ei au ramas aceiasi Sfinti fara de arginti care, "avand izvorul tamaduirilor, ii tamaduiesc pe toti cei ce li se roaga...", iar Sfantul Nicolae "faptuieste mari si infricosate minuni pe tot pamantul si pe mare si in cele mai indepartate locuri, standu-le alaturi cu rugaciunile sale celor aflati in primejdie, calatorilor ce bat drumurile fara incetare, lecuindu-i pe cei bolnavi si hranindu-i pe cei flamanzi...". Nu sfintii s-au schimbat, ci numai crestinii care L-au uitat si pe Dumnezeu, i-au uitat si pe Sfintii Lui. De vreme ce nu-i mai cheama cu lacrimi si credinta aprinsa, nici acestia nu le mai vorbesc. Ca sa ajute, sfintii cer de la oameni rugaciune multa si lacrimi, ca semn al caintei pentru pacatele lor care le aduc boli si necazuri.
De aceea pare ca singurul taumaturg a ramas in vremea noastra Sfantul Nectarie, fiindca cei ce sufera de boli de nevindecat, insotiti de catre rudele lor ce patimesc impreuna cu ei, auzind de minunile sfantului, iau vaporul si vin sa-i ceara ajutorul in Eghina si cu adevarat se tamaduiesc. Printre ei sunt si oameni care rupsesera de mult timp legaturile cu Biserica. Dar cel mai ciudat lucru este acela ca unii dintre ei nici nu cred in Iisus Hristos. Poate ca, in afara de faptul ca se tamaduiesc, nici nu-i intereseaza Iisus Hristos, Cel care ii vindeca prin harul pe care-l daruieste Sfantului Nectarie" [31; 37].
Cuvintele parintelui Teoclit sunt pline de adevar: nu sfintii s-au schimbat, ci oamenii care nu ii mai cheama. De-a lungul timpului Sfantul Nicolae al Mirelor Lichiei sau Spiridon al Trimitundei au facut minuni mari. Dar dintre ele numai o mica parte au fost scrise in carti. Si ei inca savarsesc minuni tulburatoare.
Dar este mai aproape de sufletul omului contemporan un sfant precum Sfantul Nectarie - care a trait intr-o lume mult mai asemanatoare cu a noastra decat cea in care au trait Sfintii Parinti.
Ar fi totusi strigator la cer ca marii sfinti ai Bisericii sa fie uitati. Am cunoscut un crestin care considera ca nu are rost sa mai fie tiparite decat vieti ale cuviosilor si sfintilor care au trait in secolul trecut.
"Ortodoxia celor care vorbesc numai despre Cuvioasa Paraschiva sau despre Sfantul Nicolae este moarta. Cine tine insa la sfinti precum Ioan Maximovici sau Nectarie din Eghina sau Ioan Iacob de la Hozeva e cu totul altfel. Are alta ravna."
Aceasta pozitie mi se pare la fel de gresita cu cea a celor care nu vor sa stie decat de sfintii din Mineie si Sinaxare. Daca ii iubim cu adevarat pe sfintii din primele veacuri, in inima noastra nu poate sa nu existe iubire si pentru sfintii vremurilor noastre. Si daca ii iubim aici pe sfintii vremurilor noastre nu putem sa ii iubim si pe inaintasii lor, pe cei care le-au fost ocrotitori si calauze pe drumul duhovnicesc. Cine ii iubeste numai pe unii, nu si pe ceilalti, are o iubire indoielnica, o iubire egoista, o iubire patimasa. Si numai cine ii iubeste si pe unii si pe ceilalti Il iubeste cu adevarat pe Hristos.
Este firesc ca fiecare om sa aiba o evlavie deosebita fata de un sfant sau fata de o sfanta, pe care il sau o alege ca si calauza tainica in viata duhovniceasca. Gresita este insa ignorarea celorlalti sfinti sub pretext ca in inima nu mai e loc pentru altcineva...Inima duhovniceasca nu e ca cea patimasa, stramta si rigida. Ci, cu cat intra in ea mai multi sfinti, cu devine mai larga...
Femeia tamaduita de Sfantul Partenie din Lampsakos e un exemplu de inima larga: ea a avut evlavie nu numai fata de Sfantul Partenie, ci si fata de Sfantul Arsenie Capadocianul, fata de Cuviosul David din Evvia sau de alti sfinti. Ii pomenea cu evlavie si pe Cuviosul Porfirie, noul facator de minuni, dar si pe Cuviosul Iacov Tsallikis.
Eu am scris mai mult despre Sfantul Nectarie pentru faptul ca mi-a marcat viata. Dar sfantul Nectarie nu este singurul sfant la care am evlavie. Si, chiar daca imi doresc ca despre minunile sale sa afle cat mai multa lume, cati mai multi bolnavi sau oameni necajiti, nu inseamna ca incerc sa il prezint ca pe singurul sfant care vine in ajutorul bolnavilor.
Cred ca daca as fi trait in San Francisco, as fi scris cu aceeasi ravna despre ajutorul primit de la Sfantul Ioan Maximovici. Daca as fi trait in Kronstadt, as fi scris despre minunile Sfantului Ioan, noul apostol al Rusiei. Cred ca daca as fi trait in Milesi, as fi scris despre Sfintii Mucenici Rafail, Nicolae si Irina.
Imi cer iertare cititorilor ca nu sunt in stare sa vorbesc cum se cuvine despre ajutorul pe care sfintii il dau oamenilor bolnavi si necajiti. Dar nadajduiesc ca cititorii nu se vor poticni de neputintele mele...
sursa:CrestinOrtodox.ro
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu